woensdag, september 20, 2006

40773

voor het eerst sinds zes jaar mag ik nog eens in belgie stemmen.
in 2003 heb ik geprobeerd om als belg in het buitenland te mogen stemmen, maar door de onkunde van de ledegemse administratie was ik daar wel van de kieslijst verwijderd, maar stond ik niet op de lijst van de belgische ambassade in nederland. ,,je bent nog de eerste die klaagt dat hij niet mag stemmen'' kreeg ik daar te horen.
later kreeg ik nog deze mail van de ledegemse burgemeester:

>From: Paul Vanhie
>Subject: Problemen bij uitschrijving
>Date: Mon, 28 Apr 2003 16:15:37 +0200
>
>Geachte,
>
>Na navraag bij de bevolkingsdienst ben ik tot de vaststelling gekomen dat u
>hier wel degelijk uitgeschreven bent op 27 januari 2003.
>
>Deze uitschrijving gebeurde in de computer op 28 januari 2003, op datum van
>27 januari 2003.
>
>Voor zover wij weten gaat deze informatie via het Rijksregister en het
>Ministerie van Buitenlandse Zaken naar het desbetreffende consulaat.
>
>Een gewone identiteitskaart kunt u inderdaad niet meer hebben, daar u niet
>meer in Belgie verblijft.
>
>Van het Belgisch consulaat kunt u wel een paspoort bekomen (een boekje).
>
>Van de Nederlandse autoriteiten zult u waarschijnlijk wel een verblijfskaar
>als EEG-onderdaan kunnen bekomen (zoals wij dit hier ook afleveren aan
>onderdanen van de EEG). Daarvoor heb je wel het model 8 nodig dat u van
>onze diensten gekregen hebt.
>
>Ik hoop dat deze informatie voor u voldoende is.
>
>Met de meeste hoogachting,
>
>Paul Vanhie - Burgemeester
>Gemeente Ledegem
>(056)50 91 80
>burgemeester@ledegem.be
>www.ledegem.be
>
enfin, ook dat gedoe van dat boekje bleek niet te kloppen: ik had wel degelijk recht op een identiteitskaart, zei het een blauwe in plaats van een groene, edoch dit terzijde.

bij de verkiezingen van 2004 mocht ik ook niet stemmen, omdat ik niet in vlaanderen woonde, maar bij de europese verkiezingen mocht ik dan wel stemmen. zij het op een nederlandse lijst.