vrijdag, maart 31, 2006

belastingen

ik behoor vast tot een minderheid, maar ik was vanmorgen zowaar blij toen ik en brief van de belastingsdienst ontving, zonder dat er in stond dat ik een teruggaaf krijg... reden van de vreugde: in de brief staat dat over 2005 mijn belastingen in nederland moet betalen - zoals gehoopt. dit maakt het in elk geval een pak eenvoudiger. de nederlandse belastingsdienst weet immers wat ik al vooraf heb betaald etc, dus dat moet ik niet meer proberen aan te tonen - en ik loop ook geen risisco op dubbel betalen van belastingen. ik verwacht niet dat hier in de tarwestraat nog een brief van de belgische belastingsdienst aankomt, maar als dat wel het geval is, kan ik gewoon invullen "belastingen betaald in buitenland". klaar.
wat ook wel aangenaam is: je dossier wordt in nederland veel sneller verwerkt. normaal stuur je voor eind maart je belastingsformulier, en in mei krijg je al bericht of er een teruggaaf is, of dat je moet bijbetalen. en in juni vindt de verrekening al plaats. eind oktober ofzo krijg je nog definitief bericht, en dat was het.
enfin, ik heb nog nooit in belgie belastingen betaald, maar naar wat ik hoor is het hier dus wel anders (anderhalf jaar wachten etc).
de voorbije jaren was mijn belastingsaangifte vrij makkelijk: bleek dat ik telkens iets van 10 euro te weinig hebt betaald via de voorschotten, en dat vervalt dan. bij mijn eerste nederlandse werkgever was dat wel anders: die hield blijkbaar veel te veel af, zodat ik telkens een vrij forse som terugbetaald kreeg (wat ook wel leuk is).